اتوماسیون صنعتی و سنسورها

سنسور RTD چیست

صدرا حسینی · 14:49 1400/04/24

RTD چیست

دماسنج­­ های مقاومتی، که RTD  نیز نامیده می شوند، سنسورهایی هستند که برای اندازه گیری دما استفاده می شوند.

RTD در واقع یک مقاومت حساس به دما است که با تغییر دما مقاومتش تغییر میکند، یا به عبارت دیگر با افزایش دمای سنسور، مقاومت نیز افزایش می یابد.

RTD یک سنسور passive است یعنی به خودی خود خروجی تولید نمیکند. سیم RTD یک ماده ی خالص است که به طور معمول از پلاتین، نیکل یا مس می باشد. از RTDها بسیار زیاد در صنایع استفاده می شود، به همین دلیل باید از آن ها در برابر رطوبت و لرزش مراقب شود، در غیر این صورت مشکل آفرین می شوند.

سنسور RTD چیست

 

انواع RTD بر اساس تعداد سیم

RTDها می توانند دو سیمه، سه سیمه یا چهار سیمه باشند: سنسورهای RTD پیکربندی های مختلفی دارند که رایج ترین آن­ها RTDهای سه سیمه است.

 

 

 

 

 

 

 

تفاوت ترنسمیتر و ترنسدیوسر

صدرا حسینی · 14:25 1400/04/24

مقایسه ترنسمیتر و ترنسدیوسر

در این پست قصد داریم در مورد دو لفظ ترنسمیتر و ترنسدیسر صحبت کنیم، بیشتر مردم ترنسمیتر و ترنسدیوسر را دو لفظ یکسان میدانند و معتقدن که میشه این دو را به جای هم به کار ببرن. حالا شما اگه برید توی اینترنت و در مورد این دو لفظ سرچ کنید، از وجود حجم بالایی از مطالب مختلف در مورد این دو تا لفظ و در نهایت نتیجه ای که به دست میارین، حسابی سورپرایز میشین .


 

ترنسدیوسر چیست (Transducer)  

ترنسدیوسر، وسیله ای است که نوع ی انرژی را به شکل دیگری تبدیل می کند. به عنوان مثال، ترنسدیوسر الکتریکی  متغیر فیزیکی حس شده مانند دما را به یک سیگنال الکتریکی آنالوگ تبدیل می کند.


ترنسمیتر چیست (Transmitter)

ترنسمیتر، وسیله ای است که سیگنال الکتریکی را به یک سیگنال الکتریکی  استاندارد  تبدیل می کند که می تواند در مسافت زیادی به PLC یا DCS ارسال شود.
 

سنسور القایی چیست

صدرا حسینی · 14:11 1400/04/24

سنسور القایی چیست و چگونه عمل می کند

سنسور القایی می تواند اهداف فلزی را که به سنسور نزدیک می شوند ، بدون تماس فیزیکی تشخیص دهد. 

 این سنسور  یک اسیلاتور در قسمت جلویی خود دارد که میدان الکترومغناطیسی را در یک نیم دایره ساطع می کند. قرار دادن یک جسم فلزی در این محدوده، باعث ضعیف شدن این میدان می شود که باعث می شود تا سنسور فاصله ی جسم را تشخیص دهد و مطابق آن عمل کند. بسته به مدل ، فاصله اندازه گیری و سنجش اجسام معمولا از 0.5 تا 60 میلی متر است. به عنوان مثالدر اتوماسیون صنعتی: فولاد به طور کلی دارای فاصله سوئیچ نامی، شش میلی متر است. اگر فاصله ی قطعه ی محدوده از محدوده ی حس سنسور خارج شود، دیگر برای سنسور قابل تشخیص نیست. تعداد پالس هایی که سنسور القایی می تواند در هر ثانیه ایجاد کند، فرکانس سوئیچ نامیده می شود. 

سنسور القایی چیست

اجزای داخلی سنسور القایی

این سنسور، شامل 4 جز اصلی است که در تصویر دیده می شود: سیم پیچ، اسیلاتور، اشمیت تریگر و مدار سوئیچینگ خروجی، تشکیل شده است.

سنسور مجاورتی چیست (proximity sensors)

صدرا حسینی · 13:13 1400/04/24

سنسور مجاورتی چیست (proximity sensors)

یکی از پرکاربردترین سنسورها، سنسورهای مجاورتی هستند، سنسورهای مجاورتی،وجود شی ها را بدون تماس  تشخیص می دهند. سنسور مجاورتی، سیگنالی از خود منتشر می کند و سپس تغییرات محیط را با توجه به سیگنال های برگشتی بررسی می نماید، این سیگنال می تواند الکترومغناطیسی، الکتروستاتیکی، و یا پرتوی از تشعشعات باشد.

به نظر پیچیده میاد؟ بیاین تا توضیح بدم، امروزه سنسورهای مجاورتی، کاربردهای مختلفی دارن، از گوشی های اندروید و آیفون گرفته تا اندازه ­گیری فاصله و کاربردهای مختلفشان در بُردهای آردوئینو.

 در دسترس ترین سنسورهای مجاورتی که ههمون باهاش سر و کارداریم، سنسورهای مجاورتی ای هستند که در گوشیامون استفاده شده است. وقتی گوشی را هنگام تماس به صورتتان نزدیک میکنید، با تشخیص سنسور مجاورتی صفحه نمایش گوشی برای جلوگیری از مصرف شارژ زیاد و یا برخورد صورت و چانه به آن، خاموش میشود که این مربوط به سنسور مجاورتی است.

از مزایای بسیار خوب این سنسورها میتوان به کارکرد خوب آن ها در شرایط سخت و آلودگی ها و گرد و غبارهای زیاد اشاره کرد، سنسورهای مجاورتی در صنعت کاربردهای بسیار زیادی دارند، مثلا تشخیص موقعیت، نظارت بر حرکت، وجود یا عدم وجود محصولات در خطوط تولید، کنترل موقعیت سوپاپ ها و غیره.

سنسورهای مجاورتی

سنسورهای مجاورتی انواع مختلفی دارند:

  • سنسورهای القایی (تشخیص اجسام فلزی: iron, steel, aluminum, copper, etc)
  • سنسورهای خازنی (تشخیص اجسامی مانند: مایعات، چوب، پلاستیک، شیشه و غیره)
  • سنسورهای فتوالکتریک (تشخیص اجسامی مانند: سیلیکون، پلاستیک، کاغذ، فلز و غیره)
  • سنسورهای اولتاراسونیک (تشخیص اجسامی مانند: فوم، شیشه، مایعات، پودر، سلفون و غیره)

که از بین این موارد، سنسورهای مجاورتی بدون تماس القایی، از پرکاربردترین سنسورها هستند.